torsdag 22 mars 2007

Vilka reaktioner för en glass...

Aftonbladet , DN och SvD om GB:s nya glass Girlie. Dom stora tidningarna skriver om glassen och massor av bloggar har också skrivit om glassen.
VAD ÄR PROBLEMET, det är en glass. Varför all den uppståndelse över en glass som är rosa.

Men Sveriges Konsumenter använder ett annat ord: Könsschablonisering.
Sveriges Konsumenter säger också: Enligt organisationen behöver vi inte ännu en produkt som förstärker fördomarna om vad det innebär att vara pojke och flicka.

Men vill jag inte va elak men man ÄR pojke eller flicka varken man vill och flickor gillar rosa medans pojkar gillar blått, inget konstigt alls. Ska vi börja könsindela alla glassar efter färg och ta bort alla som inte är för både pojkar och flickor.Då undrar jag vilka färger som anses neutrala nog för både pjkar och flickor?
Sist det var liv över GB:s glass var när Nogger Black kom, då ansågs den va rasistisk.Men om Nogger Black är rasistisk så måste väl Magnum White också var det då, eller?

6 kommentarer:

Carl sa...

MagnuM white, men nära nog ;)

Anonym sa...

glassen är coool söt och verkligen tjejig. Den stora mobben är någon enstaka som haft åsikt att glass ska ha en viss form..

Jag tänkte på dig faktiskt när jag såg glassen. Passar dig suveränt..

Anonym sa...

Helt rätt! "råkade" klicka in mig på just din sida när jag hade läst den fruktansvärt löjliga artikeln! Låt småtjejerna ha sitt läppglans och sin rosa glass... Köper dom inte en rosa glass så köper dom ett rosa linne och en annan läppglans ändå! Skönt att nån av det "rosa"-könet tänker som mig...:P /Cyncinda

surtant sa...

Carl: ha ha ha, tack för påpekade mitt otroligt korkade miss. Men det kanske kommer en glass som heter Magnus White så att pojkarna får sitt.

barbakvinna: absolut en glass i min smak, för att inte tala om vad min dotter komemr att äta hela sommaren =)
PS. såg att du länkat till din artikel om det innan.

Cyn: precis min åsikt, tjejer i en vbiss ålder ska ha allt i rosa. Så jag kontrar feminismens "rödsockor" med "pinksocks" som gillar allt som har med rosa, glitter och glamour att göra =)

Anonym sa...

Vart var alla rabiata aktivister när den här glassen lanserades för ett par år sedan?

Cyn sa...

Har du hunnit smaka glassen ännu? Eller har dom hunnit lansera den?eller rentav tagit bort den?:P