tisdag 27 mars 2007

Dom har inte sämst betalt!!!

I Aftonbladet artikelserie om dåligt betalda kvinnor hittar du några lågavlönade kvinnor som Aftonbladet valt att skriva om. Men vad jag inte förstår är varför Aftonbladet radat upp ett flertalet arbeten som dom andser är det sämst betalda jobben när det det finns dom som tjänar ännu mindre? I denna artikel på Aftonbladet kan man läsa om dom 25 sämsta betalda jobben. Där ser man att ett kaféföreståndare, köks och restaurangbitränden tjänar 16 600 kr/mån, hotell och kontorsstädare 17 000 kr/mån och barnskötare 17 300 kr/mån, men vad som inte står med är att en handels anställd på ingångslön tjänar 14 774 kr/mån och som grädde på moset tjänar du inom handel när du är fullbetald 16 984 kr/mån.
Och eftersom att jag jobbar inom handel och sitter med avtalsboken framför mig när skriver detta så vill jag inte höra nått om att jag inte vet vad jag pratar om(tycks vara ett populärt uttryck så fort nån inte håller med).
Så till att börja med så kan ju handels få första platsen på Aftonbladets 25 sämsta jobb lista.Så det är ju inte så konstigt att man kan läsa i bla. DN att Handels kommer gå ut i strejk i påskhelgen om inte en lösning hittas. Även ifall strejk i sig är lite väl drastisk lösning på problemet, men nått måste i alla fall göras.

Inga kommentarer: