onsdag 14 mars 2007

Nytt beteygssystem!

Enligt Svd ska nya betygssystem införas och det till hösten 2009. Jag välkomnar ett nytt betygssystem lika så att betyg kommer ges från 6:e klass. Jag tycker att betyg skulle ges tidigare än så. JAg har själv barn som går i skolan och skulle tycka det var en klar fördel att få deras prestationer ner präntade på papper så man verkligen såg på vilken nivå dom befann sig. Den ända man har att gå på idag är att deras lärare säger undr ett utveckligen samtal att allt går bra, vilket dte känns som om hon säger till dom flesta.

Jag skulle även välkomna betyg i uppförande, för i vissa skolor så är uppförandet på vissa elever ett problem. Och föräldrarna till dom här barnen tycks blunda för problemet och lärarna ska va alldeles för pedagogsika för att det ska vara fungerande klasser. I dags läget i min dotter klass som bara går i 3:an ser problemet ut på följande sett. Flertalet elver ät stökiga under lektionstid vilket min dotter påpekat på varje utveckligns samtal sen hon började första klass men inget har hänt. Det är så pass stökigt under lektionerna att hon med andra har svårt att koncentrera sig och resultat av detta har nu blivit att hon med många andra barn får gå och sätta sig vid en grupparbetsplats utanför klassrummet för att kunna studera ifred. Och det kan jag tycka är lite fel att vissa ungar får leva rövare precis som dom vill under lektionerna och så får dom eleverna som sköter sig flytta på sig för att kunna arbeta ifred.
Så jag tycker man ska införa betyg i uppförande i skolan så kanske såna här situationer kan undvikas till viss del i alla fall.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag hoppas oxå att dom börjar med ett uppförande betyg. Skulle nog få barnen att skärpa till sig..