onsdag 7 mars 2007

Svenskarna börjar bli runda!

I DN kunde man idag läsa att svenksarna ökat i omfång. Idag lider var tionde svensk av fetma och om man räknar med dom som är överviktiga så är varannan man och var tredje kvinna överviktiga. Detta är en skrämmande utveckling. Att folk blivit överviktiga och fått fetma dom senate åren tror jag beror på samhällets struktur. Folk hinner inte äta rätt. Många hinner inte laga mat när dom komemr hem från jobbet, andra orkar kanske inte. Många har stressinga arbeten och då blir det ett snabb stopp på Mc Donalds på lunchen.

Sen så hjälper det ju till att vi konsumenter nu har mängder med snabbmat att välja på. Du kan ju inte ens tanka bilen utan att bli erbjuden en varmkorv eller en kanelbulle. Matställen som Mc Donalds och Burger king erbjuder alltid en Plus meny. I frysdiskarna på Ica och Coop finns mängder med micromat.

Allt snabb tillgänglig snabbmat plus våra stressiga liv tror jag är orsaken till att svenskarna börjat öka i omfång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är helt inne på samma spår som Du, stressen gör oss feta. Såg "Vi äter ihjäl oss" igår och blev bestört inför det dystra. Så idag har jag tagit tag i några saker, för att gå ner de kilon jag gått upp sedan jag blev sjuk, så att jag stoppar det innan det gått för långt. Bra inlägg!

surtant sa...

cleo:
Hoppas det går bra för dig. Tack, kul att du uppskattade inlägget...