måndag 14 maj 2007

"Hitta på jobb" till socialbidragstagare!

Det kan man läsa om i en artikel på SvD idag. Att dom kommit på att man kan "hitta på jobb" till bidragstagre inom tex kommun. Den linjen har jag varit inne på länge. För många har lyft socialbidrag under flera år, jag vet till och med dom som gjort det i 20 års tid. Har du lyft social bidrag i tex 10 år så anser jag att du inte ens försökt ta dig ett jobb och antagligen bara utnyttjar systemet för at det är bekvämt att gå hemma. Och jag kan tycka att det finns bättre saker våra skattepengar kan gå till.

Så att dom nu tycker att socialbidragstagare aktivit måste söka jobb kan ju annan tycka som en självklarhet. Men det bevisar också att det inte varit nått tvång innan och att du kunnat lyfta bidrag utan att ens försöka få ett arbete. Men dom har också på förslag om "hitta på jobb" inom tex kommunen för att du ska få ut ditt bidrag. Och den linjen har jag varit inne på länge för det kommer ju inte va lika kul att jobba för att få ut ett socialbidrag när du kan ta ett vanligt jobb och få ut en normal lön. Alltså kommer det inte löna sig att ligga hemma på sofflocket och imitera Kronblom.

En jämnförelse man kan göra är att en ensamstående mamma med två barn får ca: 7500 kr i socialbidrag och det är UTAN bostadsbidrag, underhåll och barnbidrag. Men om man tar dom 7500 :- på ett år så bli det 90 000:-. Dom 90 000 :- skulle räcka till skolmat för 24 elever i ett år. Så då kan man ställa sig vart man vill att sina skattepengar går. Till någon som inte orkar stiga upp på morgonen eller till skolmat till 24 elever. Jag vet i alla fall vart jag ville att mina pengar skulle gå.

Och innan jag får påhopp om att jag är "en jävla idiot" och att jag är känslokall och att det faktiskt finns dom som inte vill gå på bidrag, så kan jag säga att det jag skrivit om är folk som utnyttjat våra bidrag. INTE dom som tar hjälp av socialen i ett tag tills dom kommit på fötter igen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Frågan är förstås vad alla arbetsökande gör på socialkontoren om de enda problemen de har är att de är arbetslösa. Nu får socialkontoren fungera som en b-arbetsförmedling. För in alla arbetslösa under ett tak och anställ professionella arbetsförmedlare.

Anonym sa...

Jag tror att dom påhittade jobben kommer att kosta skattebetalarna mer än om folk bara går hemma på bidrag istället.

Man borde införa medborgarlön istället för alla som har svårt att få jobb.
Sen kan dom få prova på att jobba om dom vill, för någon som varit från arbetsmarknaden i tio år är det inte bara att börja jobba. Dom behöver nog massor med stöd för att kunna slussas ut på arbetsmarknaden igen.
Men att tvinga ut långtidsarbetslösa på arbetsmarknaden för att bättra på arbetslöshetsstatistiken känns helt meningslöst.

surtant sa...

sys64738: Du skriver att dom ska prova på och jobba om dom vill. Det är ju det dom inte vill så då komemr ju ingen av dom att göra det. Du skriver oxå att dom ska slussas ut på arbetsmarknaden igen. Dom jag skriver om har aldrig haft ett jobb för att dom inte vill ha det, så man kan ju inte återanpassas till något man aldrig gjort...

Anonym sa...

Förutsätter du verkligen att alla med längre socialbidrag som är arbetslösa är parasiter för det är väl det du menar?

På samma sätt kan man ju då kalla t ex kvinnor som är hemma med barn för parasiter som lever på skattebetalare. Dom väljer ju också medvetet att stanna hemma.

> surtant sa...
>
>Dom jag skriver om har aldrig haft >ett jobb för att dom inte vill ha >det, så man kan ju inte återanpassas >till något man aldrig gjort...

Anonym sa...

ja surtant, tyvärr så finns det alldeles för många som inte vill ha ett arbete. De som inte ser detta är bra naiva och borde kanske bege sig ut på landsbygden, där man lättare kan se vad som händer och vem som vill vad - där kan man inte vara lika anonym som i storstaden. Det händer t o m att dessa flitiga myror inte ens hämtar sina barn i tid från dagiset eftersom de sover hemma

surtant sa...

ckrantz: Det går väl inte jämnföra föräldrapenning med socialbidrag. Sen om du läst mitt inlägg lite mer noggrant så hade sett att jag skrivit att jag INTE pratade om alla socialbidragstagare.

anonym: Precis dom är det jag skriver om. Tack...