tisdag 8 maj 2007

Agent ABC - med rätt att skriva

Det är lätt att vara tuff bakom en skärm när ingen vet vem du är. Det jag undrar är om dessa männsikor som hotar, förtalar och slänger ur sig elakheter på nätet skulle vara lika tuffa i en konfrontation öga mot öga. Man kan läsa om att Linda Skugge väljer att sluta blogga pga alla elakheter. Jag kan förstå henne samtidigt som jag tycker det är fegt att bara lägga av och låta "dom elaka" vinna. Men Linda Skugge har gjort sitt val och hennes blogg kommer bli ett minne blott.

Någon man också kan läsa om är Thomas som tydligen får en kick av att häva ut sig elakheter på nätet. Sådana som Thomas finns det gott om. Men jag tror att personer som Thomas är i själva verket väldigt osäkra på sig själva och använder sig av bloggvärlden för att hävda sig. Så Thomas är bara tuff när han sitter bakom sin skärm och ingen kan komma åt honom och inget vet vem han är.

Jag har själv fått massor av påhopp från människor som anser att jag är en idiot, dum i huvudet etc. Bara för nån dag sen var det någon som talade om för mig att jag var respektlös emot andra bloggare eftersom att jag hade stavfel och inte korretur läst min text. Så den personen tyckte min blogg inte var värd att läsa även ifall hon kom tillbaka en andra gång för att kommentera. Det roliga var att hon föreläste om hur man skulle skriva och hur en blogg skulle vara upplagd men hade ingen egen blogg man kunde titta på så man visste exakt hur det hela skulle se ut när man bloggar. En annan sak som man inte heller få ha är en egen åsikt. Många gånger har jag fått kommentarer om hur min åsikt är fel, hur nu en åsikt kan vara det.

Nå ja, jag tycker i alla fall att man har rätt att skriva om precis vad man vill, hur man vill och när man vill så länge det inte är stötande som tex, hets mot folkgrupp. Och min tolkning är att alla hot och mobbning som förekommer på nätet är endast ett sätt för dom med oerhört dåligt självförtroende att förska hävda sig. Så mig kan ni hota, skriva elakheter och annan skit till bäst ni vill för jag kommer ändå inte sluta blogga. För så länge jag har en åsikt och något som JAG anser att JAG vill skriva om så kommer JAG att blogga.

Länkar:
Thomas: "Att hata ger mig en kick"
Linda Skugge: "Succebloggen läggs ner"
Jan Guillou: "Näthatet kan bli ett hot mot demokratin"

1 kommentar:

Anonym sa...

Problemet som många har, är att man inte kan acceptera att människor har olika åsikter.
En argumentation ska gärna vinnas i ett slag, och där argumenten tar slut, tar "nävarna" vid - de elaka påhoppen.

Jag skulle nog aldrig kunna tänka mig att lämna en anonym komentar, om det nu var så att jag inte höll med skribenten i fråga.
Det är så lätt att hålla åtminstone en god ton - även fast man kanske inte håller med andra om allt!

Nätet och bloggarna speglar samhället i stort; en del visar respekt- och har ett stort tålamod gentemot andra människor medans andra inte gör det.
Min personliga åsikt är att ens uppträdande beror på vilken uppfostran man fått.
Det elementära i en bra uppfostran, är att det finns vissa saker man bara inte gör eller utsätter andra människor för. Mobbing är ett exempel på vad man intebr/>
Ändå så är det alltid vissa få i en stor grupp som öser på.
Så är det bara, och så kommer det nog alltid att förbli tyvärr.

För att komma tillrätta med problemet måste man börja i rätt ände; uppfostran av våra barn.
Att lära en människa (eller ett djur) gränser är att visa kärlek!


Man måste ge beröm till varandra oxå! Både Ros och ris.

Du har en synnerligen bra och underhålande blogg. Det är en skön nivå på dina inlägg.
Även om jag kanske inte alltid håller med dig i allt du skriver, så återvänder jag hit igen och igen..

Ha en bra dag!

:)