fredag 10 augusti 2007

Varför sparka på dom som ligger ner!!!

Läste nu på SvD att dom ska ändra förutsättningarna för att vara sjukskriven för utbrändhet. Så nu enligt dom nya reglarna får man bara vara utbränd ett visst antal dagar eller månader. Väldigt enkelt för någon som inte lidit av denna åkomma att sitta och besämma något sånt här. Det står att dom nya reglerna särskilt gäller "Särskilt gäller det diffusa symtom som utmattningssyndrom och långvarig värk.". Men symptomen kanske inte är så diffusa för den som lider av dem. Själv så är jag halvt sjukskriven för att jag gått i väggen, vilket kommer att betyda att jag redan förbrukat mina dagar enligt dom nya reglerna så efter 1 oktober får man väl en spark i röven av försäkringskassan.

Antar att det hela handlar om besparingar. Då kan jag ju upplysa om att just nu sen i somras pågår ett projekt på FK som heter Pila. Det går ut på att man ska försöka komma ut i arbetslivet eller utöka sin tid på arbets platsen. Så för min del tyckte dom att jag skulle prova att jobba 75% på en ANNAN arbetsplats för att dom skulle kunna göra en bedömmning på om jag skulle klara att jobba 75% på mitt nuvarande arbete. Det var nog den mest korkade ide dom någonsin kommit med. För dom som är helttidssjukskrivna innebar det att dom skulle ut och arbetspröva i 2 veckor. Och detta jippo har FK anlitat konsulter för och betalar alltså arvode för varje person som ska delta i projektet. Så vad jag tror så hade det blivit billigare att låta alla ha kvar sina sjukskrivningar som dom var innan projektet började än dom kostnader som FK får för konsulterna.

Inga kommentarer: