måndag 6 augusti 2007

Jag håller reda på mina barn, INTE andras!

Läste nu på SvD att man är skyldig att se till att andras barn inte drunknar om man har en pool på tomten. Det stog också att dem tror att drunkning olyckor med barn kommer öka efter som att det blivit populärt med privata pooler på tomten. Men om dem nu tror att drunkningsolyckorna kommer öka så beror det ju på brister hos föräldrarna som då inte ser till sina barn tillräckligt. Har man småbarn och en pool får man se till att ha barnen under uppsikt istället för att sitta med näsan i en veckortidning.
Enligt lagen verkar det som om att man är skyldig att sätta upp staket runt poolen för den kan verka lockade för barnen i grannskapet. Men då förstår inte jag varför JAG på MIN tomt ska behöva sätta upp staket framför MIN pool så att grannens ungar inte ska trilla i. Vad fan har grannens ungar på min tomt att göra i första läget?

Får nog tillägga att vi har trevliga grannar och dom får gärna nyttja vår pool men bara i vuxet sällskap.

9 kommentarer:

Maria Agrell, Barcelona sa...

Hittade hit via SvD.

Cool profilbild på dig!

Och grymt snygg pool.

Och ang. barnen. Jag håller knappt koll på mina egna...

Anonym sa...

gud vad jobbigt det var att läsa din blogg.. kolla igenom den efter stavfel innan du lägger ut den.

Anonym sa...

Du har inga barn, eller hur? En treåring har oftast inga begrepp om var en tomt slutar och nästa börjar. Och om de har det, så ignorerar de det om de ser en rolig plaskpool. Du sk ainte ta ansvar för andras barn - du ska ta ansvar för din egen tomt. Klarar du inte av det ska du bo i lägenhet.

Anonym sa...

Du är ansvarig FÖR DIN TOMT! Om jag har landminor på min tomt så att grannarnas ungar sprängs när de går in, är det mitt fel. Torde vara självklart för alla.

Anonym sa...

Gräv några djupa hål på tomten och sätt vässade käppar i, det kanske får andras snorungar att hålla sig borta.

surtant sa...

alla anonyma: Jag tar ansvar för min tomt men inte andras barn. Och om en tre åring nu inte vet vart tomt gränser går så får väl dennes föräldrar visa det. Och om man är en bra förälder så håller man fan koll på sina barn. Och JA, jag har barn och dom håller jag koll på för det är jag som är förälder inte grannarna.

Men gå gärna till angrepp med exempel som landminor och pålar i gropar på tomten. Det är ju verkligen jämnförbart med en pool, eller?

PS. varför läser du då min blogg om det är så jobbig. Finns miljoner andra att läsa. Är så jävla trött på att höra sånt.

Anonym sa...

Till gnällspiken som klagade över grammatiken:
Stavfel är väl dock underordnat budskapet, med den interpunktering du anväder så bör du kanske vara lite uppmärksam på i vilket typ av hus du slänger dina stenar.

Kul att se dig tillbaka "Surtant", jag är en eller möjligen flera av dina "miljoner" läsare.

Anonym sa...

finns ett till problem. Barn älskar att klättra över staket...
Så man går ändå inte säker.. har själv haft pool i förra huset och var alltid orolig och skällde alltid på grannarnas barn när dom klättrade...

Anonym sa...

Var försiktig med staketet. Om ett barn eller någon annan, ex en inbrottstjuv, skadar sig på staketet kan du bli dömd för framkallande av fara. Tänk därför på att om ett barn kan klättra över staketet och hamnar i poolen, då är du skyldig. På samma sätt är du skyldig om ett barn kommer till skada när det klättrar på staketet. Detsamma gäller om en inbrottstjuv skadar sig på ditt staket.