fredag 24 augusti 2007

Löjligt...

Satt nu på morgonen och läste i SvD om en kvinna som förbjudits att röka på sin egen trädgård för att grannen störs av det. Grannen som också är advokat har ju givetvis lyckats få sin vilja igenom i rätten. Så i förra veckan åkte en lagman ut och mätte upp vart i trädgården kvinnan fick röka och inte röka. Advokaten på sin sida hävdar att hon ska böta 2000:- varje gång en rökpuff åker över på hans sida av häcken.

Det här var nog bland det mest löjliga jag någonsin hört. För det första så anser jag nog att våra svenska domstolar har viktigare saker att ta tag i än advokater som känner för att jävlas med grannarna. Sedan kan man ju tycka att om man nu köpt ett hus och äger lagfart på en tomt att man då i alla fall har rätten att gå ut och röka om man så vill på sin egen tomt.

Så eftersom att vi lever i ett fritt land så måste nu kvinnan stega upp vart i trädgården hon får ställa sig och röka.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det tycks mig enklare om man lagstiftar om från vilket håll vinden får lov att blåsa.

Boa sa...

Till mej kom bostadsrättsföreingens ordförande och sekreterare på ett oväntat besök.
Jag skulle inte få röka på balkongen.
Okej, jag kan avstå i stort sett men jag frågade lite försmädligt var i lägenheten som det gick för sej att röka.
Jo vid köksfläkten. Men då går röken upp till grannens kök?
Ja se det var ett problem. Kunde jag inte sluta helt?
Nä! Har man fyllt 72 så tar man sig friheter!
Nu har grannen flyttat och skriver insändare om nya grannar som röker...

Desperata Bruttan sa...

Och om grannen går ut och släpper en fjärt?

Anonym sa...

det måste finnas viktigare saker att klaga över...