tisdag 14 augusti 2007

Idioti!!!

Idag är det yttligare en artikel om dom nya sjukskrivningsreglerna i SvD. Man har tidigare kunnat läsa flertalet artiklar i tex DN och SvD och jag har även bloggat om ämnet tidigare. Det jag inte förstår är hur man kan säga att någon som är sjukskriven måste va frisk efter ett visst antal dagar. Vi är ju alla olika, reagerar olika och mår olika. Visst kan jag förstå att dom ständigt för en kamp för att minska sjukskrivningarna och allrahelst dom som fuskar för att få vara sjukskrivna. Men nu drabbar det folk som inte alltid kan göra nått åt sin situation. DN har lagt ut en lista med antal dagar man får vara sjuk för vissa åkommor. Om du tex är utbränd får du inte vara sjukskriven mer än 119 dagar och lider du av depression så har du nu mera max 341 dagar på dig att bli frisk. visst hade det varit bra om någon som var deprimerad vaknade upp dag 342 och inte mådde dåligt längre, all ångest var borta, inga mer självmordsförsök eller antidepressiva medel. Men tyvärr så funkar ju inte verkligenhet så att den dagen FK anser att du ska va frisk så är du det.

Dom får nog ta och tänka om i den här frågan. För det här kommer aldrig funka i praktiken För trots allt är vi alla olika.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Helt enig med dig om att Försäkringskassan inte kan diktera när någon som är sjuk ska känna sig frisk. Däremot anser jag att försäkringskassan självklart måste få sätta ramar på definitionen "sjuk". Om någon bryter ett ben får den personen en tidsfrist på mig innan jag blir friskförklarad, precis som vid alla andra skador/sjukdomar finns det regler och riktlinjer. Tidsramar bekommer mig inte speciellt mycket. Jag funderar däremot mycket på var den svenska psykoligin är i dessa sammanhang, eftersom depression eller utbrändhet inte är en fysisk sjukdom, utan en psykisk sjukdom som påverkar den drabbade fysiskt. Borde inte frågeställningen istället vara hur man kan komma ur, och vidare från sin depression och utbrändhet utan sjukskrivning längre än 119 dagar, med hjälp av psykologer etc?

Anonym sa...

Det som känns helt fel i socialstyrelsen rekommendationer är att det inte har vetenskapliga belägg för sina idéer. Man har inte förstått vilka skador man får av långvarig stress och man inser inte heller att det finns stora variationer beroende på hur länge man kämpat vidare.

Om jag hade träffat en läkare när jag blev sjuk som sa att jag inte kunde bli sjukskriven så hade jag "som duktig flicka" säkert kämpat på ett tag till för att sedan krascha in i väggen ännu hårdare. Då kanske jag aldrig hämtat mig.
Utmattningssyndrom är visserligen en diagnos som ligger inom det psykiatriska området men det är lika mycket en fysisk sjukdom, hela systmet håller på att kollapsa. Om man inte får vila så förvärras tillståndet till dess att kroppen helt ger upp. Vissa får bestående hjärnskador av denna sjukdom. Är det fler sådana som de vill ha??A
Att hela kroppens alla system påverkats gör att psykologträffar inte läker - det kan hjälpa en att hantera att man blivit sjuk och hitta en väg tillbaka snabbare än om man inte får träffa en psykolog. Men det kan inte få ett sargat nervsystem att läka snabbare - tyvärr. Så enkelt det vore...
Visst, det bör finnas något sätt att få företagen att ta det här på allvar men vägen dit går inte genom att pressa sjuka människor till jobbet och orsaka bestående skador på dem.
Det måste finnas en bättre väg för det. Däremot är det toppen om alla kan få rehabilitering enligt sina behov så att man kan komma tillbaka så snart det går.
För depression finns det tre nivåer i socialstyrelsens rekommendationer, varför inte när det gäller utmattning?