tisdag 25 mars 2008

Vem ska ha rätt till barnbidrag?

Idagens SvD kan man läsa om att Maud Olofsson vill göra en förändring angående barnbidraget. Jag kan håller med om att det är dags att göra en förändring där och jag stödjer henne i att det ska vara inkomstbaserat. Vad som däremot chockar mig lite är hur mycket folk måste tjäna i det här landet. För enligt Maud Olofsson som har en årslön på 1.662 000:- anser att alla som tjänar under 240 000 om året är låginkomsttagare. Vet Maud om att hon talar om väldigt många låginkomsttagre i det här landet.
  • Dagbarnvådare 235 200 kr/år
  • Butik 230 900 kr/år
  • Lokalvårdare 208 800 kr/år
  • Undersköterska 235 200 kr/år
  • Servitör 237 600 kr/år (källa SCB)

En annan sak som jag tycker man borde ändra på när det kommer till barnbidraget så är det flerbarnstillägget. Har du tex 4 barn så får du 4200 kr i barnbidrag och 1314 kr i flerbarnstillägg vilket blir en summa på 5514 kr. Det är ganska mycket pengar endast i bidrag för att man har barn. Jag tycker personligen att flerbarnstillägget ska bort för är man beroende av flerbarntilägget för att kunna sätta mat på bordet så har man ju skaffat fler barn än man har råd att försörja. Och när man ska inkomstbepröva barnbidraget och för par/sambos/gifta tycker jag det ska gälla deras gemensamma ekonomi.

3 kommentarer:

daniel sa...

Det är rätt, sätt åt svinen som skaffar barn!

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med dej!
Försökte säga det själv, men fann inte alla dom ord du använde. Tack för att jag fick se att vi åtminstone är 2 som tycker lika. ;)

MammaMU sa...

Hej på dej surtant som ändå ser så go ut! *ler*

Jag tycker att barnbidraget ska inkomstprövas, precis som med bostadsbidraget.

En familj som kan köpa dyra prylar kontant och resa i princip när som helst är knappast i behov av bidrag anser jag. För en familj som behöver fylla skafferi och kylskåp med barnbidraget är det en annan femma.......

Tack för mej från en av Maud Olofssons låginkomsttagare........

MammMU från Göteborg