lördag 27 januari 2007

Att vara förälder...

Är ingen lätt uppgift. Antagligen den svåraste uppgift jag blivit ställd inför. Men med lite sunt förnuft kan man ju till och med göra bra ifrån sig. Men förnuft är nogot som många föräldrar helt saknar. Vilket går att läsa i en artikel SvD där dom redan i förskolan efterlyser föräldrar som är villiga att börja uppfostra sina egna barn och inte lämpa över det ansvaret på personalen i skolan. Jag har varit inne lite på samma sak tidigare in ett blogg inlägg. Det är inte någon annans ansvar än ditt som förälder att uppfostra ditt barn. Men jag har den senaste tiden börjat förstå av vissa händelser i min närvaro att förnuftiga föräldrar börjar bli en brist vara.
För hur svårt kan det igenligen vara att förklara för ditt barn vad som är rätt eller fel, lära ditt barn att ära upp sin mat, städa sitt rum, inte mobba etc etc...

Så jag anser att dom föräldrar som misslyckas med en så enkel sak som att inte få sina barn att sluta mobba andra barn, eller att säga "tack för maten" ska fan inte ha några barn. Dom gör ju barn en otjänst genom att inte uppfostra dom och det är nått barnen kommer bli lidande av.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Så sant, så sant.


Men det har varit/är prat om att man måste ha körkort för hund? Barn får vem som helst skaffa.

Underligt...

surtant sa...

Dixichic: Du får inte ha en häst stående själv i ett stall för lagen säger att den inte får va ensam. Men gamla människor som sitter själva är det ingen som bryr som om.
Så man kan ju konstatera att i Sverige skulle man ha det bättre som hund. För som männsika kan man få bli behandlad hur som helst.

Jessica sa...

Ja, det är helt rätt. Det där med häst diskuterade jag med vår miljöinpektör på kommunen. Jag ställde samma argument som du skriver, om ensamma hästar och ensamma gamlingar. Lag om utevistelse och tvångsomhändertagning.

Vad skulle han säga?

;)