måndag 26 februari 2007

Könsstympning!!!

Satt och läste som vanligt på Svd och fann denna artikel som berörde mig. Det är en artikel om könsstympning, Asya Mohamed berättar om sina upplevelser och sitt engagemang emot könstympning som är väldigt vanligt i det området i Etiopien hon kommer ifrån.
Det Asya berättar i artikeln får mig att få kalla kårar. Många flickor dör efter ingreppen och om dom inte gör det så får dom leva med sin stympning resten av livet. För mig är det obegripligt hur man kan välja att utsätta ett barn för nånting sånt.

Läs artikeln i Svd om Asya och hennes kamp emot könsstympning.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg filmen Den Vita Massajen. Usch där utförde dom en könsstympning.. Stackars flickor..

.:Klara:. sa...

Har sett ett flertal dokumentärer på TV i ämnet och de får mig att må tokilla varje gång. Det är ett ämne som berör mig djupt i moderssjälen - som du sa: HUR kan man utsätta sitt barn för detta?!

Anonym sa...

Det är självklart hemskt att flickor stympas. I sverige har det varit förbjudet sedan 1982. Däremot har vi fått en lag år 2001 som tillåter könsstympning av pojkar. Skandal! Sen är det nästan ingen som bryr sig om detta.
Kolla in min blogg
Stympning av pojkar i Sverige

Mannen