onsdag 27 juni 2007

Misshandel eller arrestering?

Man kan idag läsa om ett gripande som polisen i Rosengård gjort. Själv valde jag att läsa om händelsen på SvD. Nu pratas det om polisbrutalitet etc på grund av detta gripande och vad som har hänt eller inte hänt är det väl ingen som vet mer än dom som var där. Men någon har i alla fall lyckats filma händelsen och lagt ut det på YouTube. Jag måste nog säga att jag inte direkt tycker att det handlar om polisbrutalitet utan snarare om oerhört jobbiga männsikor runt om som ideligen lägger sig i gripandet. Lika så kan man inte heller se i videon vad som är orsak till gripandet, för den som lagt ut videon har valt att bara lägga ut den delen när polisen tröttnat på den gripna eller så kanske personen i fråga inte fick med det på video. Hur som helst så kan i alla fall inte jag se något som skulle va extra brultalt. För om vi nu ska va riktigt ärliga så finns det ju en anledning till polisen agerande och gripande.

Länk till videon, bedöm själva.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Av det man ser och hör på videon så ser jag absolut ingen "polis brutalitet".

Det är väl bara att ligga stilla och vänta, varför ska det tjafsas i det läget?

Hur svårt kan det vara att lyssna på polisen...

Anonym sa...

För det första, varför försöka smita från polsien från första början? Och sen som tidigare skribent skrivit, varför tjafsa i det läget?

Ber dom honom ligga kvar på marken finns det väl ingen anledning att trotsa och försöka ställa sig upp?

Anonym sa...

Alltså... Jag får blodstörtning när jag ser sånt här. Som vanligt en adrenalinberusad polis som , istället för att inse att han inte är kapabel att göra ett smidigt ingripande, ändå väljer att fortsätta och utför då en ren misshandel. Att kasta runt folk på asfalt är nämligen inget annat än misshandel. Det går faktiskt att med handfängsel låsa i dörrstolpe, ratt eller på annat sätt förhindra att personen avviker. Detta tycks polismannen inte vara intresserad av, utan asfalten verkar hela tiden vara hans mål. Rättvisa skall skipas i domstolar och inte på asfalten. Som svensk kan jag inte annat än skämmas över sånt här och hoppas offret inte fått några allvarligare skador.

surtant sa...

Anonym:
Tror inte det är brukligt polisen låser fast gripna i ratten. Ett sånt uttalande bevisar ju hur insatt du är i polisens arbete. Det förekom INGEN misshandel alls på den gripne. Tror du killen blev ner tryckt i asfalten utan anledning så är du mer korkad än jag trott. Killen försökte resa sig upp flertalet gånger och lyssnade inte när polisen sa till honom. Då får man skylla sig själv. Men visst tror du att den killen är oskyldig får du väl göra en namninsamling men jag kommer fan inte skriva på.

Anonym sa...

Är det någon i Sverige som någonsin sett Cops som går på 6:an? Jag ser fler våldsamma ingripande än det här varje dag i den tv-serien och inte ens då handlar det om något övervåld. Vad ska polisen göra? Ta på sig silkesvantarna och hålla fast den misstänkte mellan tummen och pekfingret?

Anonym sa...

Det är i sådana här lägen, när en invandrare blir gripen av en svensk polis och detta som vanligt leder till rasistkortet, som man verkligen förstår hur många kommunister det finns i det här landet.

Anonym sa...

Jinge skriker om polisbrutalitet. Ser han bara vissa filmer på youtube?
Varför inte det här:
http://www.youtube.com/watch?v=7uLAgK9pgmE&NR=1
Jinge väljer det som passar hans "ideologi"