fredag 8 juni 2007

Ingen skolavslutning i kyrkan!

I år får barnen i Hanemålanskolan inte fira skolavslutningen i St Sigfrids kyrka utan ha avslutningen i matsalen istället. Detta beslut har rektorn på skolan tagit av religösa skäl. I barometern skriver dom idag att det finns ett antal elever som valt att inte deltaga på skolavslutningen för att det varit i kyrkan och det inte tillhör deras religion, men vad jag förstått nu så är det vissa barn som tillhör svenska kyrkan som inte kommer att få ta del av skolavslutningen för att det inte kommer va i kyrkan. Men det gör tydligen inte så mycket, inte heller lägger dom nån större vikt vid dom klagomål som kommit in.

Ska jag va helt ärlig så tycker jag att beslutet är lite tramsigt, dom gör det ju enbart för att inte få påhopp om att va rasistiska.
Visst vi lever i ett mångkulturellt samhälle men som det ser ut just nu så får alla rätta sig efter dom 3.8 % muslimer(källa) som finns i vårt samhälle idag.

Man kan ju alltsid hoppas på att dom får sjunga "den blomstertid nu kommer" i alla fall...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker inte det borde vara några problem att var i en kyrka (eller annan lokal) om det inte är någon som står och predikar om någon tro.

Sen är ju frågan om det är barnen eller föräldrarna som tycker det är så hemskt att vara i en kyrka.

Låt inte präster predika så är det lugnt.

jag är inte kristen men det gör inte mig något att vara i en kyrka.

surtant sa...

kanf keato: dom har valt att lägga skolavslutningen i matsalen istället och där sjunga psalmer. Känns som lite dubbla budskap som dom kommer med...