tisdag 30 september 2008

Snyftar ut i media!

I gårdagens Aftonbladet kunde man läsa om en kvinna som inte hade råd att äta mer än när hon hade barnen varann vecka. Hon var arbetslös och sjukskriven och orkade inte än ta ett jobb pga att hon bland annat inte alltid fick äta sig mätt, hon åt bara dom veckorna barnen var där och den andra veckan åt hon bara när hungern var som värst. Hon var även rädd att hamna på gatan för att hon för att hon inte hade råd med hyran.
Nu vill inte jag verka kall eller oempatisk men vi har ett system i Sverige som gör att ingen behöver svälta. Man kan via vår socialförsäkringssystem se till att man får tillräckligt varje månad. Så det som inte hennes lön täcker upp gör ett ekonomisktbistånd. Och normen på det ekonomiska biståndet är inte lägre än att det ska räcka till mat, hyra etc hela månaden, men sen hänger det ju givetvis på hur man själv förvaltar pengar. Detta system ser även till att någon som har barn inte hamnar på gatan så den valsen kan människan inte heller dra.
Visst hon kanske har det tufft med att få pengarna att gå runt men har vi inte alla det vissa månader, men inte fasen gråter jag ut i media för det. Jag anser att med vårt socialförsäkringssystem är det i stort sett omöjligt att hamna p gatan med barn och att svälta om man sköter sin ekonomi.

5 kommentarer:

Annelie Olsson sa...

Tyvärr så funkar inte trygghets systemet efter alla nedskärningar och det är cyniskt att ens tro det.l
Det finns dom som faktiskt svälter i detta land...sluta blunda för verkligheten som kallas alliansen och deras nedskärningar i välfärden som alla betalat för.
USCH!!

Unknown sa...

Ojojo så tragiskt att se en människa leva kvar i den villfarelse att vi har ett system som räddar oss när vi far illa!!! Tyvärr funkar inte systemet så.. och Maria är bara en av tusentals som drabas jag tycker det var modigt av henne att berätta hur det VERKLIGEN ser ut i Sverige idag. Efter som folk sitter hemma och tror vi har ett välfärdsamhälle där vi får hjälp när vi behöver..

näää det är en gammal dröm så ta och vakna upp ur den innan du får samma uppvaknade som Maria fick.

surtant sa...

Det är lustigt att jag känner till flera som lever på ekonimsiktbistånd och klarar sig alldeles utmärkt på det. Ingen i Sverige behöver leva under existensminimum och gör man det får man resterande belopp tillskjutet varje månad av det likala socialkontoret.RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL???

Anonym sa...

Visst har du rätt, ingen som vill behöver svälta i Sverige!
De som gör det har faktiskt sig själva att skylla. Man har ansvar för sitt eget liv, det kan man aldrig lägga på någon annan. Sossarna har tyvärr under många år tagit bort ansvaret från individen och resultatet blir som i Aftonbladets artikel, Maria tycker någon annan (läs skattebatalarna) ska försörja henne.

Anonym sa...

Mja mjo jag har en ganska svår situation även jag..
och de samhället som ja hoppades på fanns finns inte heller...
Hade tim vik innan och jobbade mer än heltid i timmar om månaden.
Men efter att blivit påkörd av en bil så blev jag ju sjukskriven.
Och mitt jobb behövde få in en på min plats och tog mina timmar.
Försäkringkassan vill inte betala ut pengar för mig för de är arbetsgivarens ansvar den föörta två eller tre veckorna.
Och min arbetsgivare ville inte betala i och med mina timmar va ju nu bortagna..och hänvisar mig till A-kassa som givetvis säger tvär nej.
Det är försäkringskassan som får ta den biten du har ju för fan gips.
Ja då hamnar man mitt i mellan..
Soc säger att de är upp till mittförsäkringsbolag att få fram uppgifter och vem som skall stå för mina skador och läkarutgifter och dylikt. Där hade ja inget skyddsnät alls. jag hamnade i kläm och de va bara hamna hos kronefogden.
Skoj skoj..men så kan de se ut

Tycker inte synd om mig heller men ja börjar förstå att brott lönar sig när man inte kan få hjälp någonstans efter som ja såg en blogg med ditt inbrott där med.
inte rätt att skäla de är inte så jag menar.
men de börjar någonstans