söndag 21 januari 2007

Svenska eller inte svenska?

Skola förbjuder utländska språk!!!

Tja, eftersom detta ämne tycks engagera många ska jag ge min syn det hela. Bor man i sverige pratar man svenska, går man i svensk skola pratar man svenska. Inget konstigt med det alls. För om nu inte invandrare lär sig svenska språket hur ska dom kunna smälta in i det svenska samhället. Som det ser ut här i min hem kommun finns det ungdomar som har problem med språket fast dom är födda i Sverige. Det finns dom vuxna som har bott här i 15-20 år som knappt kan göra sig förstådda. Och hur i helvete ska dom kunna klara sig i det svenska samhället och kunna skaffa sig ett jobb om dom inte ens lärt sig språket. jag håller helt med rektorn skolan i Landskrona att man ska förbjuda hemspårk under skolan gång. Eleverna är där för att lära sig och det kan dom inte göra med sitt hemspråk som bas. Dom måste lära sig svenska helt utan brytning vilket inte borde va svårt för dom som är födda här i alla fall. För när dom här eleverna en dag slutar skolan och inte kan flytande svenska lär det va helt kört för dom arbetsmarknaden. för deras eget bästa borde dom ta emot det är förbudet med öppna armar...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Va? Jag kan inte tro mina ögon. Helt seriöst. Det är bra att du tänker på deras bästa - men tänk på det här: just nu sitter alla ungdomar med invandrarbakgrund med blandade känslor. Vissa är arga för att det är det mest rasistiska man kan göra, och andra har ont i magen och ångest över att de blir diskriminerade rakt av. Hur många ungdomar var det som orsakade bråk på Gustav Adolf skolan? Inte en bråkdel av alla ungdomar med invandrarbakgrund, och alla blir straffade för det. Kanske borde man satsa mer på svenska 2 i skolan, och få dem att lära sig. Men att förbjuda deras språk är oresonabelt och irrationelt. Jag är yngre, och jag vet bättre. Du ser bara problemet ur din synvinkel, men hur tror du dem drabbade känner sig?

surtant sa...

Kul att du känner att du vet bättre fast du är yngre ;)

Jag kan nog inte förlika mig med hur dom känner sig när dom tycker att det är både diskriminering och rasism när dom inte får tala hemspråk i skolan. Känns som om det är lite av en överreaktion, för det har inget med varken rasism eller diskriminering att göra...

S-Man sa...

Jag håller med dig, fast med ett förbehåll:
=D