måndag 2 april 2007

Hells Angels hävdar sin rätt...

Kör inte motorcykel utan visir. Det kan tydligen medföra grava synfel. Det är i alla fall den ända logiska förklaringen jag har till att Hells Angels skulle kunna hävda att Kapp Ahl har gjort varumärkes intrång på deras döskalle loggo. SvD, Aftonbladet och DN skriver nämnlligen att Hells Angels sett till att alla tröjor och kepsar i Skåne med ett motiv av en döskalle har dragit tillbaka i Skåne. Och det har dom lyckats med genom att hävda att deras loggo är lik trycket på Kapp Ahls kläder. Jag kan i alla fall inte så någon som helst likhet mer än att det är en döskalle på tröjan men det är oxå det ända. Varken färg, form eller något annat är ju likt.

Döm själva om Kapp Ahl använt sig av HA:s loggo:



Uppdaterad:

Det var tydligen inte bara jag som tyckte att det inte var varumärkes intrång. Nu har jurister från Kapp Ahl gett tummen upp för att sälja döskalle tröjorna i affärerna igen. Så med andra ord, det var inte ett skit likt HA:s loggo...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Men om du kollar på trycket på västens baksida ser du att det finns ett piratmotiv med vingar men endast ser man profilen av denna bil. Kan därför vara svårt att se!!!

Anonym sa...

Men om du kollar på trycket på västens baksida ser du att det finns ett piratmotiv med vingar men endast ser man profilen av denna bild. Kan därför vara svårt att se!!!

surtant sa...

Ok, jag kan till viss del ge dig rätt i det. Men det är fortfarande ingen större likhet sen så är ju den då oxå spegelvänd. Så i vilket fall så ser jag fortfarande inte att det skulle strida emot upphovsrättslagen.

Anonym sa...

Det finns andra varumärkesskydd än den från sidan. Det finns en symbol från 40-talet där skallen är framifrån med vingar på varje sida. Jämför med rätt bild och ta reda på fakta innan du bloggar!

surtant sa...

Ok, jag medger min okunnighet om hur HA:s logga såg ut på 40-talet, jag erkänner oxå att jag inte vet vilka andra varumärkesskyddade bilder/logger dom har. Men jag gick efter vad tidningarna skrivit och visat, för mer info hade jag inte att gå på eftersom att den mesta verkasamheten inom HA är ganska insynsskyddad.
Men du får gärna delge mig vilka märken och symboler som tillhör HA och som är varumärkesskyddade så ska jag korrigera mitt fel.

Anonym sa...

Man kan förstås diskutera om en organisation som påstår sig stå vid sidan om lagen kan åberopa densamma... men ändå, vi måste upprätthålla vårt regelverk för att samhället skall fungera, och om deras symbol verkligen är varumärkesskyddad så skall den behandlas som sådan. Dock tror jag inte den brukliga kanalen vid klagomål ser lite annorlunda ut än den de använde sig av.

Den relevanta frågan är väl ändå om en klädkedja eller någon förnuftig förälder vill associeras med hells angels logga? En flock råttor som närmast kan liknas vid förväxta ligister.

surtant sa...

Erik Andersson:Jag hade också lite funderingingar kring det där med mc-gäng och Outlaws som hävdar sin lagliga rätt.

När det komemr till att klä sina barn så finns det bra mycket värre exempel än den tröjan, tro mig.

Anonym sa...

"När det komemr till att klä sina barn så finns det bra mycket värre exempel än den tröjan, tro mig."
Haha!
Så rätt

Anonym sa...

jag har linser ser antagligen illa.. Kanske jag har åkt för mycket utan skidglasögon... *asg*

surtant sa...

Barbakvinna:
Kanske bäst du har skidglasen på i fortsättningen =)

Anonym sa...

Dessa organisation påstår sig inte stå vid sidan om lagen. Det är press och polis som påstår att dessa gäng påstår sig stå vid sidan om lagen. Döms dom i domstol så tar dom sitt straff som alla andra. Lär er något om vad 1% och outlaw står för innan ni sväljer allt som tredje statsmakten vill trycka i er.

Anonym sa...

Dessa organisationer står definitivt vid sidan om lagen, ingenting annat än en helt vanlig maffiaorganisation som lever på sitt varumärke vilket i sin tur ska inge skräck. Just därför är varumärkesfrågan så känslig för dem. Sorgligt att man förstör en så skön kultur som Biker-kulturen, det var knappast heller avsikten när organisationen grundades.

Kan man inte bli älskad vill man bli respekterad, kan man inte bli respekterad vill man bli fruktad. En sorglig historia som sagt...

Anonym sa...

1% Nötter sedan har vi 99% riktiga hojåkare.
Undra vilka som var först Piraterna eller HA :-).
Att dom bara orkar.
Ride safe

Stefan