onsdag 10 oktober 2007

Förälder = Ansvar

I brännpunkt på SvD kan man idag läsa en artikel som Helen Jaktlund skrivit. Hon skriver om ungdomsvåldet och vilken roll vi vuxna har i det. För första gången så tror jag läser om någon som faktiskt anser att det är föräldrarna som ska ta det yttersta ansvaret även om hon hänvisar till att "farsor & morsorstan" är till bra hjälp. Visst är det jätte bra att "farsor & morsorstan" finns men dom bär ju inte ansvaret för barnen i det här samhället, det är inte deras uppgift att uppfostra barnen det måste göras av föräldrar. Hur många gånger har man inte läst artiklar om barn som det på ett eller annat sätt gått snett för och det skrivs om att skolan inte gjorde tillräckligt eller nått liknande. Men det är ju inte skolans uppgift att fostra våra barn, det heller inte skolan uppgift att finnas tillhands när tonåringar har problem. Det är DU som förälder som ha koll på vad ditt barn gör och vad som händer runt omkring denne, det är du som ska ha vetskap om vilka denne umgås med vad denne gör på sin fritid och se till att läxorna blir gjorda.

Om fler föräldrar tar sig tiden att lära känna sina tonåringar lite bättre och sätter upp gränser för vad som är rätt eller fel. Men du som förälder måste också visa vad som är rätt eller fel. För man kan ju inte sitta och supa sig full på helgerna och sedan förbjuda barnen att dricka, man kan inte heller ha våld i hemmet och förbjuda sin tonåring att slåss på stan. Så i grund och botten så hänger våra barns beteende på oss föräldrar. Vi ska ju trots allt vara föredöme för våra barn.

7 kommentarer:

Anonym sa...

"För man kan ju inte sitta och supa sig full på helgerna och sedan förbjuda barnen att dricka, ..."

Hittade din länk via en artikel i SvD.

Nu vet jag inte hur du definerar supa men nog har väl föräldrar rätt att dricka vin exempelvis en lördagkväll och SAMTIDIGT kunna förbjuda sina barn från att dricka. Som barn ska man INTE dricka. Det finns en åldersgräns. Bara för att en mamma eller en pappa dricker lite vin ibland betyder ju inte dens tonåring ska få göra det. Tonåringar KAN inte göra ALLT det de vuxna kan göra.

"Men du dricker ju; då borde ju jag med få göra det" Har jag hört en del tonåringar säga till sina förälrar och det är ju löjligt.

Men om det nu handlar om SUPA .. så ger det ju inga bra signaler och det är ju inte särskilt trevligt alls för ett barn att växa upp i en sån miljö. Jag kommer från ett alkoholisthem så jag vet hur jävligt det är. Mina döttrar ska inte behöva ha det som jag haft det. Du har helt rätt i att det är de vuxnas ansvar ... föräldrarnas ansvar. Det är definitivt inte skolans uppgift tt uppfostra barn. Men alla barn har ju inte närvarandra föräldrar och då behövs andra vuxenkontakter. Därför är det ju bra att det är fler som engagerar sig på olika sätt och som finns därute för dom som inte har någon där hemma som bryr sig.

Några ord från mig.

PS: Har ingen blogg.

Unknown sa...

Hej Surtant!

Såg dig just på tv. håller fullständigt med dig både om föräldrarna och skolan. Arbetar som lärare på en friskola med "ordning och reda" som en av profilerna. min rektor brukar säga till föräldrarna på möten att han anser att de är den mest infantila föräldrageneration som någonsin funnits i vårt land... och visst har han rätt?! Problemet för skolan är ju att vi i princip helt saknar verktyg för att agera mot elever (och föräldrar).

Anonym sa...

Hej Surtant

Håller med om att självklart är det föräldars ansvar att ta hand om sina barn och ge dem bra normer och värderingar att leva efter. Jag kan dock inte låta bli att tycka att du gör det lätt för dig... skäll på alla "dåliga" föräldrar... Det är ju så att många föräldrar av nästan lika många olika orsaker inte har kapacitet och möjlighet att ta hand om sina ungdomar. Jag tror knappast deras situation lättar för att vi pekar finger på dem och säger att de gör fel, fel, fel. Jag tror fullt och fast att 99.99999... % av alla föräldrar självklart vill att deras barn ska växa upp i en lugn och harmonisk miljö. De vet vad som borde göras men har som sagt inte kapacitet att göra det. Diskussionen borde snarast hamna på frågan "Hur kan vi stödja dessa ungdomar och deras föräldrar". Där har samhället ett stort ansvar. Dessa barn syns ofta väldigt tidigt och där har samhället i forma av dagis, skola osv ett enormt viktigt ansvar för att slå larm så att familjerna kan få det stöd de behöver.

Anonym sa...

Såg dig oxå nyss på tv och håller med om att ansvaret ej skall tas från föräldrar av samhället. Vissa skolor kunde däremot lägga lite mer krut på att informera föräldrarna om och när deras barn missköter sig så att man har chansen att göra sitt föräldra ansvar.Men vem ska uppfostra dessa föräldrar som tydligen tycker Ok att 15års dagen är mer lämplig än, som lagen besämt 18års dagen, att bjuda nittio vänner på genomgående champange? Föräldra utbildningarna fullkomligt haglar över blivande föräldrar medan lilla barnet fortfarande vilar tryggt omhuldad av ljumt fostervatten men sen då?! Liza

Anonym sa...

Självklart är det föräldrarnas ansvar. Klarar dom inte av det så är det sociala och så självklart polisens om de gör nått brottsligt. Tonåringar får man jaga dag och natt...inte sitta hemma framför tv:en och gotta sig. man håller sig ju åtminstone rask och rörlig!!!

Anonym sa...

Jag håller med om att föräldrar måste ta ett större ansvar, men det är ju inte så tyvärr.

Jag tror att hela samhällsstrukturen är fel. Hur fan ska vi räkna med att få de barn vi vill ha, när vi lämnar över ansvaret för dom till andra, redan när de bara är ett par år gamla.

Sedan ett par decennier tillbaka fostras vi till att lämna över anvaret till andra. Ansvaret för det viktigaste vi har, barnen. Det kan bara sluta på ett sätt.

När jag skaffar en ny hundvalp. Skulle det aldrig falla mig in att låta någon annan fostra och ta ansvar för att den blir en bra vuxen hund. Jag vill naturligtvis göra likadant med mina barn.

Anonym sa...

Hej!
Jag såg om ditt inslag på SVT och jag tycker att Du har helt rätt. Det är inta varken skolan el samhället som ska fostra barnen. Det ansvaret ligger helt och hållet på FÖRÄLDRARNA oavsett om det är svenskar eller invandrare. Ta sedén ditt du kommer. Tänk om ALLA föräldrar kunde engagera sej i sina barn, då skulle det nog inte vara så mycket våld och fylla ute på nätterna. Jag tror på UPPFOSTRAN, DISCIPLIN och ANSVAR.