tisdag 3 juli 2007

Tror bestämt att Ylva Thörn överdriver lite!

Satt nu på SvD och läste om Ylva Thörns åsikt om a-kassan och hur det ser ut på arbetsmarknaden. Först och främst vill jag påpeka att det är inte upp till staten att försöja befolkningen och Ylva Thörn anser att alliansens politik medför att löntagarna försvagas på marknaden men i själva verket är det väl så att det är dom arbetslösa som försvagas och inte löntagarna. Löntagarna och ju faktiskt fått jobbavdraget men det kanske Ylva Thörn har missat.

Sen har jag en fundering kring den där lönen på 13000:-. Det påstås i artikeln att man kan tvingas ta en lön på 13000:- vilket sägs vara en katastrof för dom som råkar ut för det. Då vill jag veta vilket arbete man endast får 69,14 kr i timmen på? Är det någon som vet? För slår man ut 13000:- på 188 timmar så blir det 69,14 i timmen.

En annan sak jag också kan upplysa om är att jag som själv är anställd inom handel kan säga att om man gör en enkel uträkning så får man på sina 13000:- behålla efter skatt 9904:- om man inom handels har ingångslön tjänar man 15537:- och får behålla efter skatt 11554:-. Så om man jämnför dom två lönerna med varandra så skiljer det 1650 :-. Det betyder att vissa skribenter i SvD anser att vissa får leva under katastrofala förhållanden medans andra anses har en normal och vettig lön med 1650 :- mer på fickan.

1 kommentar:

Kaj Raving sa...

Om du läser mitt inlägg A-kassan och solidariten, så ser du att det de facto är de arbetandes ställning som försvagas. Att sätta press på de som har arbete och därigenom försvaga fackföreningsrörelsen är en tydlig strategi från regeringen och där ingår försämringarna i a-kassan som en viktig del.