torsdag 5 juli 2007

Ingen 30 års kris för Victoria!

Läste nu på SvD att vår kronprisessa inte har någon 30 års kris. Men gud så skönt att höra. För hade hon nu haft det hade jag undrat varför.

Kunga familjen får 95,6 miljoner skattekronor om året. Pengarna är fördelade på följande sätt.

13,6 miljoner går till arbetet inom Riksmarskalksämbetet.
11,6 miljoner kronor går till Hovmarskalksämbetets ansvarsområdet.
10,2 miljoner kronor, går till Drottningens hovstat. Det är främst kostnader för personal som tjänstgör i kök och servering vid officiella representationer på Kungliga slottet och Drottningholms slott.
2,9 miljoner kronor, går till kronprinsessans hovstat och används främst till personalens löner.
10,2 miljoner kronor, till Hovstallets verksamhet, bland annat ceremoniella transporter.
Och sammanlagt är det 200 fast anställda som lagarmat, putsar skor, mockar stall etc för att kunga familjen ska kunna klippa av nått sidenband vid någon invigning.

Resterande miljoner går väl i stort sett till fina balklänningar och nån schysst bil kungen kan köra för fort i.

Så jag hade inte heller haft nån 30 års kris om jag hade varit kronprinssesan Victoria.

2 kommentarer:

Christine sa...

Jag är vare sig rojalist eller republikan. Jag tycker att kungahuset kan få vara kvar av rent pragmatiska skäl - om folk är nöjda med hur det är nu kan det väl få vara så. Det skulle dessutom knappast bli billigare med president.

Men att pengar och ställning skulle förhindra en 30-årskris är det fånigast jag hört. Tidens gång är väl det enda som ingen av oss har någon kontroll över. Jag fyller 30 i höst och tycker det känns hur jobbigt som helst och jag tror inte det skulle kännas mindre jobbigt om jag hade någon som putsade mina skor...

Anonym sa...

vänta tills hon fyllt 40 då får hon kris ingen man är godkänd och inga barn och kungahuset kommer att dö ut ifall ingen börjar bestämma sig snabbt..