fredag 6 juli 2007

A-kassa VS. Socialbidrag

SvD och DN kan man läsa om att fackförbunden redan pratar om att höjda avgifter för a-kassa. Samtidigt kan man läsa om i DN ett överskott hos a-kassan på troligen 14 miljarder kronor. Vet inte riktigt vad man ska tro men det verkar lite som om a-kassorna och fackförbunden inte riktigt kan enas eftersom att det ena stället har över skott och det andra stället har underskott. Men vad vet jag, jag har ju bara gått på kom vux...

Men det där med att många har valt att gå ur a-kassan kan inte enbart är alliansens fel. För många har kommit på att man blir berättigad socialbidrag om man inte är berättigad stämpling och har utav den anledningen valt att gå ur a-kassan för att va social bidragtagare är inte avgiftsbelagt.

Så här skulle min ekonomi ser ut om jag a-kassa gentemot socialbidrag. Jag har räknat ut om jag är ensamstående med ett barn. Men socialbidrag skulle jag utan att jag räknat med barnbidrag, bostadbidrag och underhåll få 10350 :- i månaden. Med min a-kassa skulle jag få utan barnbidrag, bostadsbidrag, underhåll men plus min fackavgift få behålla 9315:- i månaden. Så där har ni en av anledningar till att folk gått ur a-kassan. Dom har kommit på att dom är berättigade socialbidrag och det behöver dom inte betala för alls.

Men visst har säkert många gått ur a-kassan för att dom inte har råd men sen finns det nog ganska många andra som gått ur a-kassan rent demostrativt. För ska vi nu va riktigt ärliga så tjänar inte dom flesta svenskar så dåligt att vi går i konkurs för att det tillkommer en utgift på ett par hundra extra.

3 kommentarer:

Kaj Raving sa...

Mycket enkelt. Överskottet går till staten, A-kassorna får kostnaderna.

Din uträkning om soc.bidrag contra A-kassan fungerar bara om man är ensamstående med barn. Har man inga barn så får man mer i A-kassan än från soc. Är man gift eller sambo så måste båda vara arbetslösa med en låg ersättning för att man ska "tjäna" på soc.

Jag tror inte att en majoritet av de 260.000 personer som gått ur A-kassan tillhör de grupperna.

Jag skulle tro att en stor del av de som gått ur är såna som inte skulle få någon ersättning från A-kassan, studerande, deltidare osv.. Dessutom har många äldre som bara har något år kvar till pensionen gått ur efter vad jag hört.

Anonym sa...

Dina små ekonomiska teorier bygger på fel antaganden min vän. Det stämmer inte på en fläck eftersom du om du har socialbidrag anmäler bostadsbidraget och barnbidraget som inkomster till de sociala myndigheterna, d.v.s det räknas av socialbidraget så även om du har de bidragen så får du aldrig mer än de 1035 kr som du räknat utt att du skulle få. Däremot, har du A-kassa så får du ju behålla barn- och bostadsbidraget utöver A-kassan så då har du garanterat mycket mer pengar än vad du skulle ha på socialbidrag. Skulle tro att du fick runt 3000 kr sammanlagt i bostads- och barnbidrag. 9315+3000 kr är bra mycket mer pengar än de du får hos soc. Så teorin att det skulle löna sig att vara "lat" och leva lyxliv på de sociala myndigheterna kan du skrota. Det är inget annat än schablonartat fördomsfulla och populistiska åsikter. Bull Shit helt enkelt!

Anonym sa...

Du har räknat fel "sur Tant"!!
Bostadbidrag, underhåll och underhåll dras ifrån socialbidragsnormen!!
Jag sitter i samma sits som du och får ca 5000 kr/månad från soc.