lördag 18 september 2010

Måste få säga mitt i dessa valtider!

Ingen har väl missat att det är valtider, alla media är full med politisk propaganda, och vallöften haglar som politikerna i  sin tur är väl medvetna om att dom aldrig kommer att kunna hålla. Men vad som är än värre är alla smutskasting som pågår partierna emellen. Tänk om partierna lade lika mycket energi på att faktiskt framföra sitt partis åsikter som dom gör på att smutskasta motpartens åsikter. Nå ja, detta är ju ingen nyhet men lik förbaskat så retar det mig. Så eftersom partiledarna i detta land kan hålla på med smutskastning och häva ut sig skit till höger och vänster så borde väl ändå jag som medborgare ha samma rätt, så den tar jag mig nu.

Min poltiska åsikt är fast sedan mycket länge tillbaka, men jag är inte sämre människa än att jag faktiskt lyssnar inför för varja val vad dom olika partierna har att komma med. Så hur ska detta land då styras och hur ska vi ta oss ut arbetslösheten, öka välfärden, minska brottsligheten etc etc... Detta får blir min tolkning av Blått VS. Rött.
Det tjatas ständigt om välfärd och dom klyftor som finns i samhället, och att det på något vis skulle vara konstigt. I vilket land som helst runt om i världen så finns det klyftor i samhället, varför skulle Sverige vara ett undantag. Dom Röda anser att man kan få en bättre välfärd genom att öka skatterna och på så sätt få in mer pengar till välfärden. Men har dom Röda tänkt på att även låginkomsttagare får lägga mer skatt, så genom att öka skatterna får ju även låginkomsttagare mindre pengar i plånboken, vilket jag vill ha det till ökar klyftorna som dom så gärna vill ha bort. Ökade skatter gör också att konsumenten har mindre pengar att göra av med och så hux flux så har dom Röda även skapat lite arbetslöshet. Då måste det genast in mer skatter för att kunna bistå dom arbetslösa med bidrag, som i första läget kunde förhindrats genom att gett fan i skatterna från första början. Jobbskatteavdraget tycker jag är en otroligt bra idé som genomfördes, för det ska väl ändå vara lönande att jobba och vill du inte jobba och ligga hemma på sofflocket och leka Kronblom får du inte heller ta del av kakan. Välfärd, är det verkligen välfärd dom Röda vill ha eller är det ett bidragsamhälle? I dags läget får svenskarna bidrag för det mest, barnbidrag, bostadsbidrag, flerbarntillägg, socialbidrag etc etc etc, listan kan göras hur lång som helst. Jag vet i alla fall att jag inte vill att mina pengar ska gå till bidrag, vissa bidrag är ok medans andra är jag inte alls sugen att betala för som tex socialbidag som år 2008 kostade Sverige 9 miljarder och som sedan dess ökat lavinartat och summan är idagläget betydligt större. Jag kan tänka mig att delar av min skatt ska gå till socialbidrag om det är för att någon "svensson"har det svårt en månad eller två, men inte till Kronblom som ligger på sofflocket och tycker att han hittat det ultimata försöjningsstödet. Jag bespottar dessa lata människor som tar min skatt som kunde gått till skolböcker eller äldreboende. Det är just det jag är så irreterad på när det gäller väldfärden, pengarna går till fel saker, till ett utnyttjat bidragdragsamhälle istället för skola och omsorg.
Vad det gäller brott och straff i Sverige är jag helt för strängare straff och då ska straffen skärpas rejält, inte som tex Vänstern vill att vi ska ta tillbaka "halvtid" då är det ju ingen mening med att skärpa straffen om du ändå blir utslätt efter halva tiden, idiotiskt.

Känner att det är så mycket politska frågor jag skulle vilja ta upp här, men då kommer jag skriva en 350 sidor tjock bok innan jag är klar.

Någonting som jag faktiskt inte brytt mig vidare mycket om så är det politikernas miljötjat, jag antar att jag är en miljöbov. Jag sopsorterar ibland, när jag orkar. Jag kör jeep och trivs förbaskat bra med det, så allt miljöprat håller jag mig utanför.

Inga kommentarer: