tisdag 28 oktober 2008

Vad är det för fel på vårt samhälle?

Den här dagen har varit förfärlig, det oländet började direkt på morgonen när jag kom till jobbet och fick se att det varit inbrott. satans, jävla löst pack som springer runt i den här stan och inte vet skillnaden på ditt och mitt. att det ska vara så svårt att jobba ihop pengarna istället för att stjäla.
Det var ett par intressanta samtal innan polisen kom på plats kan jag säga. Givetvis ringer jag 112 när jag ser att dörren är uppbryten och där svarar en kvinna och jag förklarar läget, då frågar hon om gärningmannen är kvar vilket jag förklarar att han inte är. Då säger hon att jag inte ska ringa 112 för jag är inte i fara och att man endast får ringa 112 i akut ärende, irriterad blir jag och frågar vart fan jag ska ringa så får jag svaret att jag ska ringa 114 14. Jag ringer 114 14 och får en telefonsvarar röst i örat som säger att jag är placerad i kö och har turnummer 18, då började mitt tålamos tryta men jag väntar snällt en 10 minuter innan jag äntligen hör en röst som inte är inspelad på band. Underbart äntligen lite respons tänkte jag, där bedrog jag mig allt. Den kvinna begär uppgifter om vad som hänt för att redan förklara att det är inte hon som ska ta emot anmälan och säger vänligt att hon kopplar mig vidare till sambandcentralen i kalmar län, nu började jag bli sur på riktigt. Nå väl, efter tredje samtalet så var jag i alla fall hos rätt människa och som skulle skicka en polisbil till plasten. Man kan tycka att det var ett jävla massa onödigt ringande bara för att få en polisbil till platsen men så funkar det i alla fall.

Så summan av allt är att inte mycket blev stulet och det dom kom över var nog inte värt besväret. Men däremot rörde dom jävla banditerna till eftersom dom lyckades hitta ett par nycklar inne hos oss som gör att det måste bytas lås lite här och var, men dom nycklarna har dom i alla fall ingen nytta av för låsen är som sagt var redan bytta. Men det ställde ju till en hel del elände.

Så idag går all min vrede till inbrottstjuvar som förstör för så mycket mer än bara det dom själ. En idé kan ju vara att låta dom arbeta av alla kostnader för försäkringar, polisens arbete, och även dom pengarna dom kostar om dom får sitta inne för det hela.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fan alltså! Det där skulle ju anmälas! Får man behandla människor på det viset? Är det konstigt att vi har så hög brottslighet när de inte ens kan ta emot ett telefonsamtal om ett nyss begånget brott. Skamligt!! Inte konstigt att man bli en surtant då :) Jag får nog återkomma till din blogg...gillar den :) Susa lugnt idag :)