tisdag 4 september 2007

Räknas inte alla arbeten???

Satt nu och läste SvD och E24 om hur löneutveckligen är i Sverige. Och enligt SCB så har Kaféföreståndare det sämst med en snittlön på 16 800:-. Men min verklighet ser annorlunda ut än SCB för jag jobbar inom handel och har helt andra uppgifter på sämst betalda. Men avtalsboken i handen kan jag tala om att ingångslönen inom handels är 15 279:- och med enkelt matematik så är det 1521:- mindre än den sämst betalda snitt lönen enligt SCB. På fjärde på SCB:s lista på sämst betalda kom hotell och kontorsstädare med 17500:-. Återigen så kan jag kontra med att att som FULLBETALD inom handels så får du 17489:-. Så du får helt enkelt som fullbetald inom handels 11:- än vad snittlönen för fjärde sämsta betalda jobbet i Sverige får.

Så jag undrar lite hur SCB kommit fram till sin sämst betala lista. Eller är det så att handels ligger så långt efter löneutveckligen att SCB rent av skämdes att ta med våra löner i listan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Eller så är inte SCB renhåriga.... Jussi