måndag 17 december 2007

Undrande???

Läste precis en atikel på SvD om Bandidos och en av ledarna vid namn Eddy. Jag får känslan av att journalisten försöker få Eddy att framstå som en trevlig och sympatisk männsika vilket har jag mycket svårt att tänka mig att han är om han nu är en av ledarna för Bandidos i Sverige. Han lär inte bara ha ett skelett i garderoben.

Men min tanke var inte att gå till personangrepp utan att kanske kunna få klarhet i vissa frågetecken som dök upp när jag läste artikeln.

Fler av Bandidos medlemmar är irreterade över att polisen ständigt stoppar dom och anser att polisen trakasserar dom. Citerar Eddy: Men han är samtidigt ­irriterad på polisens metoder: att ­bevaka och ställa frågor till anhöriga, att besöka arbetsplatser där Bandidos­medlemmar jobbar. Men hur tänkte dom nu? Dom går med i klubb som med stolthet säger sig vara utanför lagen, flera medlemmar verkar sitta bakom lås och bom, brott har begåtts som med säkerhet är kopplade till Bandidos och så undrar dom varför polisen är efter dom. Klart som fan att polisen vill sätta klorna i dessa grabbar.

Nästa sak jag reagerade över var att det ägde rum ett möte som tydligen var jätte hemligt där polisen höll span utanför och inga medlemmar i Bandidos fick ta med sig mobiltelefonerna pga risken för avslyssning. Enligt Eddy handlade mötet i stort om vilka fester man skulle dyka upp på, om det nu enbart var det mötet handlade om så spelade det väl inte så stor roll om dom blev avlyssnade, dom skulle ju rent av kunnat bjuda in polisen på det mötet, eller?

Sen undrar jag lite över Eddys arbete som indrivare. Han jobabr ibland som indrivare och får då 50% av skulden för besväret. Men ibland lyckas han inte driva in skulden, då undrar reportern vad som händer. Eddy svarar följande: –Egentligen händer ingenting. Man avskriver fallet. Sedan kan jag ju alltid rekommendera firman att anlita någon annan indrivare, som kanske är litet mer effektiv...
Varför anlitar dom då inte en annan effektivare indrivare direkt???

Ja ja, jag kommer antagligen inte få svar på mina frågor. För det är ju ingen risk att Bandidos lär skriva en kommentar om det hela på min blogg. Men å andrasidan så är det heller inget jag kommer ligga sömnlös över.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvarr ar det inte sa enkelt att polisen ar "god" och brottslingar "onda". Det beror helt och hallet pa vilka lagar som finns och vilka metider som polisen anvander. Att tex salja droger bor inte vara nagot som staten eller polisen ska ha nagot att saga till om, eftersom det ror sig om frivilliga transaktioner utn vara sig hot eller vald eller tvang. Sa om en polis ingriper mot en manniska som brukar droger sa ar det i sjalva verket polisen som ar en brottsling.

surtant sa...

Boden: Du har nog fått ett och annat om bakfoten vad det gäller lagar. Kanske är fler lagar du vill ändra på.

Rattonykterhet: ska man då få köra full och riskera andra människorliv för att man valt att köra full just den kvällen?

Misshandel: Mannen valde att misshandla sin fru, och eftersom att det var hans val så var det alltså inte en våldshandling?

Listan kan göras lång på det man väljer att göra men för det saken inte betyder att man begår ett brott.

Och kom inte och säg att folk som valt att ta droger inte gör andra illa, för då kan nog fixa löpmeter med tidningsnoter om villainbrott som begåtts av narkomaner.

Anonym sa...

Fy f-n för dessa kriminella drägg och outlaws. De kostar oss mycket skattepengar. Och pengarna som Eddy tjänar på indrivning ska ha skatta för. Gör han det? Liksom kost och logi vid sina uppdrag för klubben. Något för Skattemyndigheten att ta tag i.

Sao sa...

Hallå.

Jag tänkte ge lite tankar som jag har och som eventuellt kan substituera som svar på dina frågor.

För det första tycker jag inte alls att reportern försöker få Eddy att framstå som trevlig och sympatisk. Han är väldigt öppen med att de har ett förflutet som vänner och att syftet med reportaget är att ge "den andra sidan" av medias vanligtvis ensidigt demoniserande av MC-gängen. Vid flera tillfällen så påpekar han också hur Eddy visar sin karismatiska sida för dem, men att han har en kallhamrad och aggressiv sida med. Alla frågor du ställer är t ex tagna från reportern eftersom det är de delar som han kommenterat med att Eddys svar är kryptiska, undflyende etc.

Så, mina funderingar kring dina frågor. Jag tror att bandidos är väl medvetna om varför polisen spanar på dem, men det ingår liksom i konceptet att vara outlaw att irritera sig på det. Det är "vi och dom"-känslan som bygger gruppens gemenskap. Att motivera varför polisen spanar på dem är irrelevant i sammanhanget.

Angående mötet finns det två saker som spelar in först säger Eddy att de pratat om vilka fester de skulle gå på samt /vem som skall sköta vad/. Det senare (som du bara utelämnar) låter som att det kan vara rätt hemligt. Dessutom vill de nog inte underlätta poliens spaning genom att säga vilka fester de skall vara på heller. Den andra saken är elementärt säkerhetstänkande. Om man bara gör de allra viktigaste mötena hemliga så blir det ju superenkelt för polisen att vet när de skall göra stora insatser för att avlyssna. Om alla möten är hemliga blir det mycket svårare att veta när det /verkligen gäller/.

Angående indrivningsverksamhet så kan vi väl konstatera att det är inte konstigare att de inte anlitar "någon mer effektiv" direkt än att företag inte sätter inkasso på dig direkt när du missat ett betalningsdatum. Man eskalerar trycket tills pengarna kommer. Superenkelt. Dessutom är säkert de mer effektiva indrivarna också dyrare. Speciellt underligt är det inte, även om jag tycker att hela verksamheten är motbjudande.


Anonym: Ja, det är ju genom skatteverket man till slut brukar komma åt organiserad brottslighet.

Anonym sa...

Sur tand, din kommentar på Bandidos artikeln är vatten värd. Det är du som har missat hela artikelns uttal från Pavers sida. Dom förskönar ingenting, Ge fan i dom så ger dom fan i dig, så är det och så funkar det.

Hille sa...

Tja!
Visst kan man fundera över detta och mycket annat som sker i vårt land idag!

Nu råkar jag känna Eddy och hans familj sedan han var liten och har ju kunnat följa historiens gång.
Och visst är jag partisk, det måste jag erkänna!

Han var en go kille som liten om än lite busig och visst skulle man önska att han valt en annan "yrkeskarriär".

Jag och många med mig tycker iallafall att det var starkt gjort utav honom och hans mamma att ställa upp på intervjun!

Mycket är oklart kring Bandidos och andra MC-gäng och vi kommer snart att få ännu fler olika gäng utav olika nationaliteter, det får vi räkna med! Tror nog att polisen redan har och kommer att få ännu mer problem med dessa!Beskyddarverksamhet förekommer även där!

Skottlossnig och mordförsök med kniv, slagsmål med basebollträn har förekommit i Halmstad bland rivalilserande invandrargäng som är inblandade i knarkaffärer kallade "familjen" och dylikt i pressen, alla vet vilka det är men detta måste det talas tyst om!

Ja, du detta är den framtid vi går till mötes i Sverige!
Gällande de senare kan du nog inte räkna med "ge fan i dom så ger dom fan i dej";)

So it is! What to do?